Home » , » Free education is not impossible. Infact

Free education is not impossible. Infact



After Pakatan Rakyat announce to abolish PTPTN some people said....."Bayar la.. dah tau berhutang, bayar la". Easier said then done. Kita dulu kalau ada choice di antara belajar berhutang dan belajar tidak berhutang yang mana kita nak pilih?

Persoalan utamanya, kita ada pilihan ke?

Population: 28 million
GDP: USD 238 Billion (RM 761 Billion) stat 2010.

Fact GDP ni pun tak tepat sebab banyak corruption di negara kita. Kalau ikutkan pengiraan GDP yang sebenar ialah : Y = C + I + E + G

Y = GDP
C = Consumer Spending
 I = Investment made by industry
E = Excess of Exports over Imports
G = Government Spending

Kalau sesiapa yang belajar ekonomi dia tentu tahu bahawa sekiranya di tingkatkan kuasa beli rakyat (purchasing power) dengan cara mengurangkan kos sara hidup (kos hidup murah, minyak murah, tol tak ada, education free, etc) maka C akan meningkat lantas meningkatkan GDP negara.

Now, kalau rakyat pun tak cukup duit sebab bayar kos yang mahal, minyak mahal, kena bayar pulak PTPTN dan tol yang semakin mahal, maka apa yang tinggal selepas mendapat gaji?

Jawapannya....... Lepas 1 minggu gaji, 90% dari kita akan kering duit untuk perbelanjaan 3 minggu akan datang.

Government spending (G) tidak akan mampu meningkat sekiranya C tidak meningkat. Teori mikro ekonomi ialah di mana bila mikro kredit di permudahkan di sesebuah negara, ia akan menggalakkan pelaburan, perniagaan dan perbelanjaan lantas meningkatkan pembelian, jualan dan GDP.

Tetapi teori ini hanya akan berlaku bila kos sara hidup rendah. Sistem ini gagal di malaysia sebab mereka hanya memudahkan mikrokredit, tetapi duit mikrokredit itu hanyalah untuk orang ramai membayar hutang yang ada atau dengan bahasa mudahnya gali lubang sana, tutup lubang sini.

Walaupun pendapatan individu meningkat, tetapi kos sara hidup meningkat, ia akan masih gagal meningkatkan local production dan consumption dan akhirnya gagal meningkatkan GDP dari aspek C (Consumer spending). Takkan EKONOMI ASAS NI PUN PEMIMPIN KITA TAK FAHAM (atau buat tak faham) TETAPI C Meningkat G juga meningkat kerana subsidi!

Saya tak tahu sama ada kita faham atau kita memang kena tipu bila kerajaan sebut "bila bagi subsidi, maka negara akan bankrup atau GDP akan menurun". Pertama sekali kita jawab dulu subsidi itu datangnya dari mana?

1. Penjimatan hasil dari perbelanjaan yang dapat dijimatkan dari pembaziran. - Kaedah ini dilakukan dengan menghapuskan perjanjian IPP serta mengkaji semula harga tarif elektrik.
2. Meningktkan C dengan kaedah seperti yang disebutkan di atas.
3. Penjimatan dari korupsi dan ketirisan yang dijangka berjumlah lebih 20 billion setahun.
4. Keuntungan PETRONAS yang sepatutnya BAIL OUT Rakyat dan bukannya BAIL out kroni.
Tang mana subsidi tu datang dari G??? (Petronas bukan G)
5. PALING UTAMA - Diversifying ekonomi negara contohnya kepada pertanian dan perikanan. Di letakkan di bawah badan yang betul2 fokus kepada pertanian /perikanan (ni nak bantu golongan susahlah ni). No more corruption. Reformasikan RISDA, MARDI, MPOB dan badan-badan kerajaan yang berkaitan dengan pertanian dan industri kecil. Cthnya buat pertanian dalam skala yang besar macam Thailand dan Indonesia. Bukan seorang peneroka dapat 10 ekar sahaja. Patut seorang dapat 50 ke 100 ekar ke atas. Bila ini berlaku kemiskinan dapat dikurangkan. Ini hanya salah satu contoh jer. Banyak lagi perkara-perkara lain yang boleh dilakukan.

Jadi kalau pendidikan itu percuma, perlu tak meminjam?

Kalau orang tu dah kaya, dia takkan meminjam PTPTN. Orang miskin meminjam supaya mereka boleh belajar dan dapat ijazah dan berharap dapat keluar dari kepompong kemiskinan. Tapi kalau lepas graduate rupanya nak dapat kerja dan pendapatan yang setimpal dengan kelayakan dia orang pun susah dalam masa yang sama terpaksa pula menanggung jumlah hutang yang tinggi ini bukan keluar dari kepompong kemiskinan....ini buat lagi tambah-tambah jadi miskin. Cthnya dapat kerja dan gaji yang ditawarkan sekitar RM1500, tolak epf jadilah RM1300 duduk di Kuala Lumpur sewa bilik jer RM600 tinggallah RM700, nak kirim kat mak bapak yang miskin di kampung lagi nak tolong tanggung adik-adik yang masih belajar....belum lagi tolak nak bayar PTPTN..mana nak fikir nak gunakan kenderaan lagi (kalau tak ada kenderaan guna pengangkutan awam dan itu pun melibatkan kos juga..belum lagi fikir soal nak bina keluarga ... Jadi baik tak payah la belajar dan keluar dari kepompong kemiskinan. Dapat SPM, dok kampung tak perlu berhutang. Kan senang.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Pakatan Rakyat Supporter - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger