Home » , » Pecah dan Perintah.....Dasar Penjajah yang di teruskan

Pecah dan Perintah.....Dasar Penjajah yang di teruskan

Salam
Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong dan merekalah sebenarnya memiliki aset yang tinggi dalam ekonomi masyarakat Malaysia. Sementara orang-orang Melayu tinggal di luar bandar sebagai petani atau nelayan kecil. Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja di ladang. Pada hakikatnya kegiatan ekonomi orang-orang Melayu dan India adalah bercorak sara diri . Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu menjadi lemah dan ketinggalan. Corak penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi yang berbeza telah menjadikan kedudukan sosio-ekonomi mereka tidak seimbang.

Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berdarah yang banyak meninggalkan kesan terhadap politik , ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia. Peristiwa 13 Mei sememangnya bukan suatu peristiwa yang berlaku secara tiba - tiba atau kerana sebab-sebab yang spontan tetapi ianya merupakan suatu rentetan kepada sebab-sebab atau peristiwa yang telah berlaku sebelumnya. Kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu merupakan salah satu faktor yang turut menyumbang kepada peristiwa 13 Mei . Selain itu kesan peninggalan penjajah Inggeris juga boleh dilihat sebagai punca kepada peristiwa tersebut. Amalan diskriminasi oleh Inggeris contohnya telah banyak merenggangkan lagi hubungan antara kaum di Tanah Melayu.

Dari sudut ekonomi peristiwa 13 Mei, banyak meninggalkan kesan yang negatif terhadap masyarakat Melayu khasnya dan golongan bumiputera amnya. Pengenalan ekonomi mengikut ras umpamanya adalah bukti yang jelas kepada persoalan ini.Keadaan ini merupakan suatu kesan yang nyata selepas penjajahan British.Dasar ekonomi baru yang dirancangkan oleh kerajaan pada 1971 merupakan satu usaha bertujuan untuk mengimbangi kembali kedudukan ekonomi dan hubungan antara kaum di Malaysia.

Siapa Pengkhianat Melayu ?
 
Kalau kita telusuri sejarah, umno secara jelasnya mengkhianat orang melayu, malah bukan orang melayu sahaja tetapi seluruh rakyat dan negara. Contohnya kegagalan orang melayu dalam DEB, angkara siapa ? Mungkin ada yang menafikan perkara ini tetapi jika kita renung dan kaji secara mendalam salah satu sebabnya adalah disebabkan sikap tamak dan tak amanah. Umno memperalatkan kuasa yang dimiliki untuk memperkayakan diri dan kroni semata-mata. DEB yang diperkenalkan kononnya untuk membantu orang melayu, sebaliknya menjadi tempat golongan rakus & tamak untuk menimba kekayaan.

Bagi orang Melayu biasa, DEB dianggap sebagai program membantu orang Melayu. Namun, tujuan asal dan murni itu sudah tidak wujud lagi. DEB sudah menjadi alat UMNO untuk mengkayakan kepimpinan dan elit-elit mereka. Sebab itu kita lihat banyak program2 DEB telah dihapuskan UMNO i.e. biasiswa, Bank Bumiputra dsbnya. Yang tinggal hanyalah program pemilikan ekutiti dan projek kerajaan yang mana program-program ini akan diratah oleh UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu meninggalkan ramai orang Melayu kesusahan. Apakah sebabnya.......... It all about the system.......PECAH & PERINTAH.

Pada sudut pemerintahan pula jelas-jelas yang Umno/Bn masih meneruskan dasar pecah & perintah yang diwarisi dari kaum penjajah, tetapi cara yang digunakan lebih parah lagi daripada yang diamalkan oleh penjajah. Jika penjajah pecah dan perintah berdasarkan kaum, apa bezanya Umno ? Dah tentulah Umno sebuah parti perkauman tetapi dalam masa yang sama parti perkauman itu pecah dan perintah pula dengan kaumnya sendiri. Perkara yang memang tak boleh dinafikan dan terus berlaku sehingga ke hari ini.

Cuba kita renungkan apa bezanya Umno/BN daripada penjajah British yang mempraktikkan taktik pecah dan perintah sepanjang zaman penjajahan di semenanjung Tanah Melayu pada suatu ketika dahulu memandangkan untuk terus memonopoli peranan politik sebagai pembela dan pejuang hak kaum bumiputera, pemimpin Umno sanggup memecah-belah perpaduan dan permuafakatan di kalangan masyarakat yang berbilang kaum dan berbilang agama supaya mereka sahaja yang dibenarkan mendekati rakyat kaum bumiputera (pada hakikatnya, mereka hanya mesra dengan rakyat akar umbi semasa musim pilihanraya dan pilihan kecil)...

KESAN nya..

Bangsa Cina berjaya dalam ekonomi,
Bangsa India banyak yang mundur dan ketinggalan,
Bangsa Melayu PALING BERJAYA ......? keh keh keh

sapa paling banyak miskin ?

melayu tetapi yang memerintah melayu.

sapa paling banyak mencuri!?

melayu...

rogol anak... rogol adik ipar, cucu tiri semua melayu... hisap dadah semua melayu!!!

mengandung tanpa bapak, buang anak, buang keluarga lari ikut indon, bangla, nepal dsbnya semuanya melayu!!!

siapa penghuni tetap penjara ?

melayu...

sayang nya anak bangsa ku!!!

BAGAIMANA BENIH DISEMAI, BEGITULAH HASILNYA DITUAI.......Hu hu hu
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Pakatan Rakyat Supporter - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger