Home » , » Umno sejak mula tidak menentang penjajah....malah menjadi anak emas penjajah..!!!

Umno sejak mula tidak menentang penjajah....malah menjadi anak emas penjajah..!!!


Sebelum zaman Jepun, Kesatuan Melayu Muda (KMM) dibentuk dengan matlamatnya berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan di bawah kepimpinan Ibrahim Yaakob, dimana pada masa itu Umno belum pun ditubuhkan lagi. KMM di bawah Ibrahim Yaakob pada mulanya menawarkan kerjasama dengan Jepun untuk menuntut kemerdekaan dari British, seperti keadaan yang berlaku di Indonesia apabila gerakan-gerakan politik disana ingin bekerjasama dengan Jepun untuk memaksa kemerdekaan dari Belanda.

Apabila Jepun menakluki Tanah Melayu, Jepun tidak mahu memberikan kemerdekaan malah KMM diharamkan. Bagaimanapun selepas Jepun kalah dalam Perang Dunia II, Tanah Melayu masih terus dikuasai penjajah dan tempat Jepun diambil semula oleh British. Faktanya Umno hanyalah ditubuhkan setelah kongress Melayu 1945 iaitu pada tahun 1946 dimana telah terdapat parti progresif yang lebih awal menuntut kemerdekaan.

Umno hanya muncul apabila orang melayu menghadapi projek British yang ingin menjadikan seluruh tanah melayu, yang sebelum ini dibahagikan kepada negeri selat dan bukan selat sebagai satu koloni yang besar sebagai Malayan Union. Pada masa itu barulah umno ditubuhkan dan kemudia berjuang untuk menentang Malayan Union sedangkan sebelum ini telah ada parti-parti yang berjuang untuk kemerdekaan yang terdiri daripada parti progresif dan berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malay (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) dan Parti Islam.

Apabila tertubuhnya Umno, parti-parti politik sebelum ini semakin terpinggir kerana sikap penjajah British yang terus berpihak kepada Umno. Penjajah British memulakan peranannya kerana penjajah tahu, slogan umno dari mula lagi adalah 'Hidup Melayu' bukan seperti parti progresif yang lain. Fakta sejarah ini jarang diperkatakan @ tak pernah pun diperkatakan oleh Umno yang berbangga mengistiharkan kononnya diri mereka sebagai pejuang kemerdekaan sebenar sedangkan sebelum kewujudan Umno, parti politik yang lain sudah pun berjuang untuk menuntut kemerdekaan.

Pada awal tahun 1948, Kerajaan British malaya telah mengambil keputusan untuk mengharamkan gabungan-gabungan PUTERA-AMCJA beserta dengan semua parti-patri komponennya dan memenjarakan beberapa pemimpin utamanya atas alasan kononnya gerakan parti progresif telah berbahaya terhadap British. Hanya Umno sahaja yang tak diharamkan kerana Umno adalah sebuah parti politik yang boleh bekerjasama dengan British dan bersetuju secara amnya dengan dasar yang dibawa oleh British.

Maksudnya disini Erti Kemerdekaan sebenar ialah apa yang telah diperjuangkan dari Parti-parti Progresif, yang berhaluan kiri dan mahu menghalau penjajah bukan yang mahu bekerjasama dengan penjajah seperti Umno. Gelaran haluan kiri ini hanyalah gelaran yang diterbitkan oleh British kerana parti-parti progresif ini menentang British yang sepatutnya gerakan haluan kiri sepatutnya diberikan kepada Umno.

Malaysia ditubuhkan BUKAN pada 31 Ogos. Jangan bohong. Pada 31 Ogos 1957 ialah hari British lari setelah di perangi oleh rakyat Persekutuan Tanah Melayu. 31 Ogos TIDAK ada sangkut paut dengan projek Malaysia.

Malaysia di tubuhkan pada 16 September 1963. Malaysia ialah projek British.

British menjajah Tanah Melayu ( termasuk Singapura ). Rakyat telah bangun melawan dengan mengangkat senjata. Adalah bohong apabila di tulis dalam buku sejarah dimana Umno telah mengatakan kita Merdeka tanpa tumpah darah.

Ini bohong besar. Ribuan nasionalis telah mati berjuang melawan British.

Rakyat Tanah Melayu telah melancarkan Perang Rakyat melawan British semenjak Jun 1948. Penjajah British memanggilnya Darurat. Ini bukan darurat. Tidak ada sesiapa pun dalam darurat. Rakyat tidak darurat pun. Yang dalam darurat ialah British kerana mereka sedang di serang.

Kesatuan Melayu Muda ( KMM), Parti Komunis Malaya (PKM), Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS ), Hisbul Muslimin adalah badan-badan politik yang lebih awal bagun berjuang untuk memerdekakan Persekutuan Tanah Melayu.

Ini sejarah bukan kelentong.

Di mana UMNO waktu itu? Tak wujud pun lagi.

Pada tahun 1941 ketika badan dan parti-parti politik ini bangun bergerila menentang Jepun , Umno belum pun wujud. Gerakan nasionalis ini telah mula menyusun gerakan untuk menghalau British sebelum Jepun sampai. Apabila Jepun datang ke Tanah Melayu pada tahun 1941 mereka belajar bergerila dengan bergerila. Mereka belajar perang melaui perang menentang Jepun.

Ini sejarah bukan kelentong.

Dimana Umno? Tak de lagi.

Badan politik yang PERTAMA menuntut merdeka ialah KESATUAN MELAYU MUDA (KMM) yang di pimpin oleh Ibrahim Yacoob. Slogan parti yang ditubuhkan pada tahun 1938 ini ialah MERDEKA! Apa slogan Umno …. Ciiitttt nak cakap pun malu. Parti hampeh ini di wujudkan oleh British pada tahun 1946 sesudah semua parti Nasionalis lain diharamkan atau pemimpin mereka di penjara atau dibunuh. Slogan nya ….Hidup Melayu !

Ini sejarah bukan kelentong.

Apabila parti nasionalis lain angkat senjata bergerila, Umno buat apa ?..... pergi berunding dengan British. Hampeh ! Ini lah pembelotan namanya. British kalah teruk. Untuk memastikan harta kekayaan British - lombong bijih dan ladang getah - di jaga dengan baik British telah mengangkat Umno untuk ‘ jadi budak suruhan’.

Ini sejarah bukan kelentong.

Sesudah British lari dari Tanah Melayu timbul pula gerakan nasionalis di Borneo. Rakyat Sabah, Sarawak dan Brunei ingin Merdeka. Mereka memanggil negara mereka Kalimantan Utara dengan gerakan gerila bernama – PARAKU – Pasokan Rakyat Kalimantan Utara.

British melihat ini bahaya. Harta mereka di Tanah Melayu telah dapat di selamatkan kerana ada barua mereka di sini. Lalu projek Malaysia di telurkan. Malaysia ialah sebuah projek British untuk memastikan harta kekayaan mereka dapat dijaga terutama minyak di Brunei.

Dalam masa yang sama Parti Rakyat Brunei yang anti British di bawah pimpinan Al Zahari menang dalam pilihanraya. Parti Rakyat di haramkan. Al Zahari di tangkap. Anak raja yang berumur 9 tahun ketika itu di nobatkan. Tentera British dan Ghurkha menjaga Brunei. Sultan Tua yang bersimpati terhadap nasionalis di ketepikan. Brunei menjadi tanah jajahan syarikat minyak Shell/BP. Brunei tidak masuk dalam gagasan Malaysia.

Singapura yang semenjak beribu-ribu tahun ialah sebahagian dari Tanah Melayu keluar dari Malaysia pada tahun 1964. Ini juga projek British berjangka panjang. Singapura diperlukan untuk memainkan peranan seperti Isreal dalam dunia Arab. Singapura kini adalah ‘Israel’ dalam dunia Melayu.

Dunia Melayu – Indonesia/Tanah Melayu/Selatan Siam - adalah sebahagian dari konsep Melayu Raya yang di bawa oleh KMM pada tahun 1938.

Ini sejarah bukan kelentong.

Jadi apa kena mengena 31 Ogos dengan Malaysia. Tahlah setahu aku tarakkkkk!! Rakyat Sabah dan Sarawak di paksa masuk Malaysia oleh British. Kerana itu hingga ke hari ini majoriti rakyat Sabah dan Serawak ingin merdeka dan berkerajaan sendiri. Mereka tidak ambil kisah pun tentang 31 Ogos. Parti Umno pun tak diterima di Sarawak sehingga ke hari ini...


Apa sebab..? ..Lu pikirlah sendiri...

Ini pun sejarah juga...bukan kelentong Sebab tulah Malaysia ni termasuk didalam negara-negara Komanwel. Komanwel merupakan lanjutan Empayar British yang lahir daripada Persidangan Imperial pada akhir 1920-an. Selepas negara-negara jajahan British mencapai kemerdekaan, komanwel telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara bekas jajahan British ini dan semua ahlinya menganggap Ratu Elizabeth II sebagai Ketua Komanwel. Maknanya negara-negara yang merdeka dibawah jajahan British akan mengikut acuan yang telah dibentuk oleh British. Dari sudut fizikalnya memanglah kita dah dimerdekakan oleh British tetapi British dah meninggalkan satu legasi yang kekal iaitu Perlembagaan Persekutuan yang ditulis oleh Lord Reid yang menjadi acuan pemerintahan di negara kita....Lol..

Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Pakatan Rakyat Supporter - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger